Söndagsinspiration – om att ändra vanor


Har du några vanor som du skulle vilja ändra på, något mål som du vill uppnå?
Någonting som du borde lägga till, eller ta bort? Någonting som hindrar din utveckling, eller något som du skulle vilja lägga till, så att du kan nå dina mål?
Vad det än är, att börja motionera, äta mindre av det ena, eller det andra, kanske sluta slösurfa på sociala medier, när du ska skriva rapport, eller gå och lägga dig tidigare än du brukar, etc… Vad det än handlar om, så behöver du ändra på en vana, eller en tanke. Oftast så är det lättast att ändra på en fysisk vana, för att sedan låta tanken succesivt flyta med.
Har du försökt att ändra på den här vanan tidigare? Har du misslyckats, känt att det inte är någon idé, eller att allting ändå går tillbaka till samma läge där du var ifrån början?
Det beror på att det tar tid. Det tar jättelång tid att ändra invanda mönster. Att fysiskt ändra en vana genom olika påminnelser och larm kan vara enklare, men att ändra sina tankemönster, så att du verkligen är ett med din nya vana, det kan ta väldigt lång tid.
Varför är det så? Tänker du kanske då, du har ju alla förutsättningar, möjligheter och en stark viljestyrka. Dessutom så är det någonting som du verkligen skulle tjäna på, eller må bra av, eller vad det nu är. Gå och lägga dig i tid, äta sånt som passar dig och din kropp, eller göra saker som du mår bra av i längden.
Men våra hjärnor är väldigt styrda av snabba belöningar. Vi väljer gärna det som ger oss en skön njutning för stunden, framför det som ger avkastning på lång sikt. T.ex. sitta uppe och se på en bra film, när vi borde sova, eller stanna i soffan och äta något gott efter en tuff arbetsdag, när vi egentligen skulle må mycket bättre av att genomföra det där motionspasset, som vi föresatte oss dagen innan.
Vi är gjorda för att äta massor av socker och kolhydrater när det finns, vila så fort vi kan och inte slösa mera energi än nödvändigt. Allt det här är inbyggt i våra gener och gör att vi väljer kortsiktiga lösningar på långsiktiga problem.
Så om du verkligen vill ändra en vana, så måste du se över dina beteendemönster och ge akt på när du är på väg att hamna i en fälla, se målet framför dig, visualisera och känna dig stolt över att du står ut med det tillfälliga obehag som uppstår i gapet mellan det du vill uppnå och det som du tror att du vill just för stunden. Lyft blicken och se målet klart framför dig i stället för att snubbla på den snåriga stig som det innebär att ta sig fram på när man vill ändra en vana. Du kommer dessutom alltid att snubbla några gånger, falla tillbaka och mödosamt återuppta arbetet med att komma på rätt bana igen. Det handlar om att ge sina mål tid och ha tålamod! Om du sätter upp delmål och ger dig positiva belöningar längs vägen blir det lättare. Genom ständiga påminnelser och motiverande målbilder så klarar du av att ta dig igenom hindren, att löpa banan ut, för att komma fram på det fantastiska sätt som du är ämnad för.
Lyft blicken och fokusera på ditt nästa steg mot målet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *